Voor veerkracht en zelfvertrouwen

Groepstraining

“Strahaks!!”
“Ja ga ik zo doen”
“Eerst dit potje afmaken!”
“Kan morgen ook nog wel”
“Zeik niet altijd zo!!!”

Pubers en school, niet altijd een vloeiende, bloeiende combinatie. En het blijft vaak ook een worsteling. Een puber kan super gemotiveerd zijn en dan de volgende dag toch vergeten om voor een belangrijke toets te leren. Ze kunnen een prachtige planning hebben en toch de halve dag op hun telefoon zitten. Ze kunnen huilend zweren (en het ook menen) dat ze vanaf nu echt echt echt beter hun best kunnen doen.

Helaas. Als ze in hun eigen smoesjes blijven trappen, als ze niet hebben geleerd hoe ze sneller en beter kunnen leren, als ze hun eigen gebruiksaanwijzing niet kennen, dan blijft het bij voornemens en een week of twee, drie echt vooruitgang, waarna het weer inzakt.

Geen probleem, dat hoort er bij, tot ze zich slechter en slechter gaan voelen, hun motivatie gaan verliezen en echt gaan geloven dat ze Niet Goed Genoeg zijn. En zich daarna onverschillig en vervelend gaan gedragen om te verbergen hoe klein ze zijn van binnen, hoe ze eigenlijk gewoon niet weten wat ze dan wél moeten doen en om te verbergen hoe hard ze juist nu je steun en goedkeuring nodig hebben.

En er is niet zo heel veel voor nodig om deze neerwaardse spiraal te voorkomen. Tijdens mijn life online training Sterk naar School leren ze dus juist hoe ze in elkaar steken. Ze leren hun smoesjes herkennen, ze leren welke manieren van leren bij hen passen, ze leren hoe zu hun negatieve gedachtes niet hoeven te geloven. En ze krijgen natuurlijk de gereedschappen om hun gedachtes en hun gedrag om te buigen.

Hocus Pocus Pilates Pas

Het is soms echt magie. Je krijgt kinderen in de training die bokkig zijn, die gestuurd worden door hun moeder, maar nu al weten dat ze er weer niks aan gaan hebben. Kinderen die alles beter weten en kinderen die juist bij alles ‘Ik weet het niet’ mompelen en zich dom voelen. En dan, op een gegeven moment, krijgen ze door dat ze niet lui of stom of slecht zijn, maar dat ze normaal menselijk gedrag vertonen. Net als ik. Net als hun ouders. Iedereen stelt lastige of vervelenden of bloedstollende dingen soms uit. Iedereen doet wel eens iets minder handigs. Iedereen liegt wel eens, iedereen haalt wel eens een slecht cijfer of iets vergelijkbaars. Ze hoeven zich niet langer te verschuilen achter hun automatische reacties en gedrag maar mogen gewoon objectief gaan kijken naar wat wel en niet werkt voor hen.

Kinderen die smoesjes herkennen als zodanig hoeven ze niet langer te geloven en hebben een keuze of ze er in trappen of dat het dit keer echt beter is om toch even iets nuttugs te gaan doen.

Kinderen die weten dat ze echt beter leren met geroezemoes om zich heen gaan dan gewoon aan de keukentafel hun huiswerk doen in plaats van in stilte achter hun bureau. Sommigen zitten soms met en Netflix aan en oortjes in en ze leren tien keer beter dan in stilte. Sommigen ook niet; het gaat er om dat je weet dat als er iets niet werkt, je andere maniern kunt uitproberen.

Kinderen die weten dat hun negatieve gedachtes er mogen zijn, maar dat je jezelf kunt trainen in het aandacht geven aan anfere gedachtes kunnen zichzelf bij de kladden grijpen en van ‘Ik ben hier blijkbaar te dom voor’ naar ‘Soms snap ik het wel’ tot ‘Ik doe vet mijn best en dan zien ze het wel’ opklimmen. Zelfs als zóuden de cijfers niet omhoog gaan, dan nog zitten ze beter in hun vel, met meer zelfvertrouwen.

En dat in vier online lessen van 45 minuten…

Ik kan niet toveren!

Het zijn maar vier lessen van drie kwartier. Pubers blijven pubers en dus móeten ze prioriteit geven aan hun levensopdracht:

Uit het veilige nest en een eigen plek vinden in de samenleving.

Dus er zal uitstel blijven. Net als afleiding. Ze zullen nog steeds vinden dat je vaak aan hun kop zeurt. Ze zullen nog steeds de avind voor een belangrijke toets veel te lang op hun telefoon zitten klooien of ontsnappen om met vrienden naar de kermis te gaan (zoals ik ooit deed).

Maar ze hebben wél het inzicht en de gereedschappen om weer op goede voet verder te gaan, nadat ze weer eens (in onze ogen) onhandige toeren hebben uitgehaald. En mocht het ze zelf niet lukken, dan hebben ze ook van mij geleerd hoe je om hulp kunt vragen zonder (al te veel) gezichtsverlies.

Want domme dingen doen, dat blijft je hele leven. En van op je bek gaan leer je juist enorm veel, MITS je hebt geleerd hoe je weer overeind komt. En daar gaat deze training over.

Kosten:
opgeven t/m 10 september 2024 € 75
Daarna € 94,95

Data:
Dinsdag 24 sept & 1, 8 en 15 oktober 2024

Tijd:
20:00 – 20:45

Als je kind een keer niet kan, dan kan de les worden opgenomen (als iedereen dat okee vindt) en via de opname worden ingehaald.

Grote van de groep
De grote van de groep is maximaal zeven leerlingen, maar gemiddeld zijn het er drie tot vijf. Als er meer dan zeven aanmeldingen zijn, dan splits ik de groepen.

Wat kost het je kind:
Vier keer 45 minuten online een les volgen
Een beetje opletten en meedoen tijdens de les
Af en toe testjes invullen en filmpjes kijken
Af en toe wat huiswerk maken, waar ze niet langer dan 15 minuten mee bezig hoeven zijn.

Wat levert het je kind op:
Minder tijd aan huiswerk hoeven besteden
Minder schuldgevoel over uitstellen etc
Minder gezeik van je ouders
Meer de baas zijn over je eigen leven
Minder rotgevoelens over slechte cijfers
En waarschijnlijk echt betere cijfers
(Maar dat hangt af van hoe je je nieuwe kennis en truukjes toepast)

We weten genoeg! Wij doen mee!

Sterk naar school - Femke Wester - femke@sterknaarschool.nl - 06 43714150