LAAT ME MET RUST!
Pubers in de vakantie

Nog een paar weekjes, een toetsweek, sportdag, rapporten ophalen en boeken inleveren en dan… waar we het hele jaar al naar uitkijken: ZOMERVAKANTIE!

Heerlijk.

Geen wekker.
Geen “Waar is mijn fietssleutel?”
of “Heb je mijn gymkleren wel gewassen?!”

Zalig schier oneindig NIKS.

Ja. Dat had je gedacht. Niks voor je pubers, maar het huishouden, de was, de boodschappen en (soms) je eigen werk blijven gewoon aanwezig. Eigenlijk voelt het of je juist nog harder moet rennen, zeker in contrast met de bankhangende letterlijk niks doende puberkinderen.

Nou ja, niks….

Er is altijd een telefoon of een playstation. Jeeh.

“Heb je geen zin om te gaan zwemmen?”
“Bel Erik anders om af te spreken!”  (bellen?!?!?!?)
“Zullen we een potje schaken?”
“Ga je mee de stad in?”
“Zullen we een dagje naar een eiland?”

NEE. LAAT ME NOU EINDELIJK EENS MET RUST!!!

OK puber.

Veel pubers willen gewoon echt helemaal niks. En dat snap ik. Ze lopen een jaar lang op hun tenen, sociaal, met school, sport, muziek, vrienden, werk, hormonen, slaapgebrek en nu mogen ze eindelijk uitrusten.

Ja hoor, eens, daar is de vakantie niet voor bedoeld! Uitrusten?! Herinneringen maken zullen we. Nu het nog kan. Huppetee mee naar de dierentuin!

Dat wordt dan dus ergernis, strijd of een halfhartig compromis waar niemand echt blij mee is. En dat is pas echt zonde. Dan kun je ze nog beter de hele vakantie op de bank laten hangen en met jezelf afspreken dat je je gewoon niet gaat ergeren en lekker je eigen gang gaan. Scheelt in elk geval sfeer.

Aan de andere kant, dat kan ook wel als ze uit huis zijn. Je hebt nog maar een paar zomers samen, dus een paar fijne herinneringen maken is wel echt heel fijn…

En ik heb uit betrouwbare bron (bokkige pubers, mijn leerlingen en mijn kinderen) dat ze soms, heel misschien achteraf toch wel een klein beetje blij waren dat je van de bank pleurde om ‘iets leuks te gaan doen’. Dus soms moet je er ook doorheen. Wel handig om ze dan een keus te geven, autonomie en zelfbeschikking zijn belangrijk voor pubers.

Wil je er echt een toffe vakantie van maken, geef je dan op voor de lezing Pubers in de Vakantie. Ik ga het hebben over in hoeverre je je kinderen lekker met rust moet laten, hoe je het voor jezelf leuk houdt en hoe je je kinderen verleid om mee te doen aan uitstapjes, spelletjes en andere mooie herinneringen voor de toekomst. En je krijgt een door pubers goedgekeurde lijst met (gratis/goedkope) dingen om samen te doen in de vakantie. Doe je mee?

Later zullen ze je er dankbaar voor zijn 🙂

Lezing: ‘Pubers in de Vakantie’
27 juni
20:00 – 21:00 online (Zoom)

Opgeven kan hieronder

P.S. Als je dit later leest en de lezing is al geweest, stuur me gerust een mailtje om de ppt en de audio-opname op te vragen!